Friends :)

M.S.S.C


M - Minat
S - Suka
S - Sayang
C - Cinta 
adakah mudah utk anda ucapkan kata2 di atas ni??..



Manusia memang tidak dapat lari dari 4 perkara di atas ini. Ada yang rasa seolah-olah faham n tahu nak bezakan yang mana satu minat,suka,sayang ataupun cinta. Tapi sumtimes, bila berdepan dgn situasi yang melibatkan perasaan ini, kite jadi konfius dgn ape yang kite rase, btul tak?….mulalah tertnya2!!..haha

Sesungguhnya 4 perkataan ini sebenarnya mempunyai maksud yang berbeza-beza. Sejauh mana kebenaran perbezaan ini hanya tuan empunya diri yang dapat menafsirkannya.

Jom kita lihat maksud perasaan CINTA, SAYANG, MINAT dan juga SUKA...
(manelah tahu leh tolong hati anda utk identify yang mane satu sebenarnya rase hati tu….;)


1)Cinta - Perasaan ini membuatkan kita mengharap yang si dia menjadi milik kita. Segala perkara yang kita lakukan seboleh-bolehnya tidak mahu menyaiti hatinya. Kita akan sentisa memikirkan dirinya.

(maksud tersirat : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)


2)Sayang - Perasaan ini membuatkan kita sentiasa memerlukan si dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. Kebiasaannya kita akan menyayangi seseorang yang selalu menjadi TELINGA kepada masalah kita.

(maksud tersirat : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)


3)Suka - Perasaan ini lahir kepada seseorang yang kita sukakan kerana dia seorang yang kelakar dan begitu menyenangkan. Bila bersama dengannya, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…

(maksud tersirat : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita.)


4)Minat - Perasaan yang lahir bila ada sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.

(maksud tersirat : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kitamahukan…)


*****************************


  A notes from me :

Haha,,ni je la yg dapat saya sharekan..;)..sikit je, tpi mybe berguna juga utk sesiapa kat luar sana tu….:) . wateverpun, segala hal yang berkaitan dgn hati n perasaan ini sebenarnya sgt rumit utk ditafsirkan.. so, jalan terbaik adalah kita sentiasa minta petunjuk dari ALLAH Taa’la, agar segala kekeliruan, kecelaruan di dalam hati tu dapat dirungkaikan dan diselesaikan dgn baik…..InsyaALLAH…sesungguhnya ALLAH lebih tahu apa yang terbaik utk kte!..sy bukan la nk mengajak atau menggalakkan anda utk bercinta, cari pasangan cepat2, haish,,,tak2…Cuma nak share, agar kita lebih jelas tentang pe yang kita rase…sbg manusia, kita mmg tk dpt lari dari bnda2 cmni…sbb itu adalah fitrah manusia..;)…bagaimana anda nak menghadapinya, itu terpulang pada diri masing2…”JODOH PERTEMUAN DI TGN ALLAH” – itu sudah pasti!...



Source ayat ni bawah ini dari ILUVISLAM :
Apa Yang Kau Panggil Cinta
mushroom16
editor:everjihad

Apa yang kau panggil cinta
Bukanlah seindah mimpi yang indah
Kerana ia cumalah bayangan ilusi
Cumalah mainan tidur yang berpanjangan
Apa yang kau panggil cinta
Bukanlah satu kebahagiaan yang kau harapkan
Kerana ia cumalah patung permainan
Yang berselerakan di hati dia
Apa yang kau panggil cinta
Bukanlah permata yang seutuh berlian
Ia cumalah kaca nan terang
Cuba menyilaukan pandangan mu di tengah sahara
Apa yang kau panggil cinta
Barangkali cuma bunga di mata
Dihati seperti duri yang bisa
Apa yang kau panggil cinta
Cuma logamaya di tengah gurun
Nampaknya indah umpama penyelamat
Sedang ia cuma di kejauhan pandangan
Apa yang kau panggil cinta
Adalah keindahan yang berseni
Namun lekok-lekok garisannya
Membuatkan ia menjadi jalan panjang yang menakutkan
Apa yang kau panggil cinta
CUMA INDAH APABILA KAU MEMBAWA TUHANMU MENYERTAINYA!

Sekian, wassalam,,,,
“sharing is caring” 
(posted in fb notes on  Wednesday, February 3, 2010 at 5:23pm)

4 comments:

chenurulhusna said...

hihih..kakak tulis sendiri ker kakak copy paste minat syg suka cinta itu?:P

N.N.M.H said...

aiyakk!!..bukan akk tulis sendiri..haha..akk amik dari satu website,,yg tu je,,minat,suka,syg,cinta..yg len ayat sendiri la..hehe``lgpun akk pnh post kat fb ni..XD..

chenurulhusna said...

hahaha..ya ea..ingtkan ayat akak..tu la..power molep akak kalo tu ayat akak:P

eqyn said...

ske yg ni :D:D

MY SAVINGS (: