Friends :)

Laksa Johor mari!!!


haiiii...semua..
hari ni terasa nak post ttg cmne nak wat laksa johor
ikut resepi sendiri je nih
sesimple yg mungkin..
hehehe
(^_^)

ok, 1stly kte tgk dlu bahan2 yang perlu disediakan ye..:
bahan-bahan:

1 paket sphagetti (direbus dengan air) sehingga lembut- mesti guna sphagetti tau, sbb nie laksa johor....;D

1)kuah laksa
- ikan kembung atau ikan tenggiri (direbus n diambil isinya) - bese sy guna ikan kembung je, kalau nak halus cikit, dimesin je la...(blender) 

** bahan2 yang dimesin*** utk ditumis
-bawang besar (3 biji)
-bawang putih (4 ulas)
-sedikit halia & lengkuas 



*** bahan2 yg lain***
-serai (2 batang) diketuk utk ditumis
-asam keping (2 keping) - bergantung pada kuah korang la
-santan pekat 1 kotak/lebih - make sure jgn cair sgt kuah tu...sedang2 je la..;)
-rempah kari (agak2 la..ikut byk mane korang nak wat kuah tu) - sbb asas kuah laksa ni ialah kari...
-kerisik  (1 paket kecik)
-sedikit daun kesum
-bunga kantan (2/3 btg) - dibelah dua


cara nak masak kuah:
  
*** rebuskan ikan dan asingkan tulang dan mesin hingga halus bersama air rebusan tadi**

penyediaan kuah:  

-Tumis minyak dan masukkan serai yang diketuk bersama bahan2 yang dimesin tadi hingga wangi
-Bila garing, masukkan rempah kari dan kacau sebentar dalam 1/2 minit
-masukkan ikan yang dimesin tadi
-masukkan santan
-masukkan asam keping
-masukkan kerisik
-tambah garam secukup rasa 
-masukkan bunga kantan 
-masukkan beberapa helai daun kesum masak sehingga kuah pekat dengan api -perlahan selama lebih kurang 1 - 1 1/2 jam. Lebih lama dimasak, kuah akan lebih tahan walaupun tak disimpan didalam peti sejuk



2)sambal belacan  :

semua bahan2 kat bwah ni, mesti ditumbuk ye...;D

 - lada kering - ikut la korang la, nk pedas letak la byk sikit..
- bawang putih (3 ulas) 
- sedikit belacan
- garam(secukup rasa)
- gula(satu sudu teh) - ikut tahap kepedasan sambal korang tu la..kalau pedas sgt, letak la lebih sikit,agak2 la, jgn sampai jadi sambal jadi manis lak...;P
- limau kasturi (diperah)


 3) Bahan Hiasan:

- limau kasturi belah 2 dan buang biji
- timun di racik halus
- tauge buang ekor (segar) 
- daun kesum diracik halus
-lada merah/lada hijau dihiris

dah siap nanti, hidangkan la kuah laksa tu dlm mangkuk yg comel2, beserta dgn spaghetti yang sudah siap direbus tadi..plus, hidangkan juga bahan2 hiasan di atas meja makan anda ye...;) itu sahaja dari sy, ade pertanyaan , sila komen di sini....;D..ni sahaja entry masak2 dari sy... laksa johor ni, mmg len ckit dari laksa2 yg len...;)


gambar hiasan je ni (internet)...sbb sy tak jumpa pic laksa yg sy buat hari tu la...kalau sy, sy msti letak kuah byk2..bru la sedap...;)


p/s : ni resepi sy ye, ade org letak mcm2 lagi, sbg hiasan...sy punya simple je, org kate basic punya laksa la....eheeee..;D


+++ Selamat Mencuba +++

   

2 comments:

Anonymous said...

huhu...nmpk sedap lor pic 2 tp kalo kak wat lg sedap kot..bile pae leh mkn laksa johor yg kak deya wat????hihi...

N.N.M.H said...

dear pae,
eheeee...
mai la dtg johor dlu dik..
ri tu time herman, wawa, zam dtg umah, akk yg masak, haha..tpi silap ckit la,sbb kuah cair ckit, beli santan stu je...;P,
bising mak akk, aduss...
hahaha...
pat2 dtg johor, bru leh rase laksa johor...;D

MY SAVINGS (: