Friends :)

Redha dgn ketentuan Ilahi

salam, malam ni terasa nak post ttg redha...seringkali kte menyebut  dan mendengar perkataan "redha" disekeliling kite...sbg cth, pabila salah seorang kwn kte ditimpa satu musibah, kita akan mengingatkan padanya supaya bersabar dan redha dengan apa yang berlaku, ataupun semasa kte menghadapi kesulitan, mereka pula akan mengingatkan kte perkara yang sama..bukankah begitu, teman?

"redha beerti menerima dengan rasa senang dengan apa yang diberikan oleh ALLAH s.w.t baik berupa peraturan(hukum) mahupun qada' atau sesuatu ketentuan daripada ALLAH s.w,t" - sumber iluvislam


bru sebentar tadi sy terbaca satu artikel ttg pengertian redha...pada sy, ade sstgh org tidak mengerti apakah sebenarnya yg dimaksudkan dgn redha...redha  dgn sstu  perkara yang berlaku bukan sekadar diucapkan di bibir sahaja, malah hati juga perlu ikhlas menerimanya...sy akui, sy sendiri juga merasakan sy hanya mengucapkan kata redha di pengucapan sy, sahaja tetapi tidak sy sematkan dalam hati...sbb kalau kte yakin kte benar2 redha dan ikhlas, kte tak akan mengeluh sama sekali dgn apa yg kte lalui dan terima...

menurut pengertian di atas, redha dapt dibahagikan kepada 2 jenis :

1)redha menerima hukum ALLAH
kita perlu redha dan ikhlas menerima segala hukum ALLAH dengan cara melakukan segala suruhanNYA dan meninggalkan segala laranganNYA dengan hati yang senang dan terbuka tanpa merasa terpaksa atau dipaksa. sbg contoh, dalam mengerjakan ibadah (solat), jgnlah kte menunaikan solat hanya utk menunjuk2 kepada org disekeliling kte. seolah2 kte adalah muslim sejati walhal hakikatnya ia dilakukan dengan sifat tidak redha dgn hukum ALLAH dan penuh dgn kepura-puraan...

2) redha dgn ketentuan ALLAH 
lazimnya ia bersangkut paut dgn nasib seseorang yang telah ditentukan oleh ALLAH Ta'ala. kita perlu redha dgn ketentuan ALLAH di atas segala perkara yang berlaku pada diri kte baik berupa nikmat mahupun berupa muhibah/kesulitan. sesungguhnya ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik utk stp hamba2NYA...setiap apa yang terjadi, pasti ada hikmah disebaliknya yang akan menguntungkan kte di kemudian hari nanti, insyaALLAH...walaubagaimanapun, kte juga harus berusaha tuk memperbaiki kelemahan yang ade sekaligus dapat mengubah hidup kte utk menjadi lebih baik dari yg sebelumya...ingt!, jgn sesekali mengeluh dgn apa yg menimpa diri kte...;)))
" Dan jika sesuatu kesusahan mengenaimu janganlah engkau berkata : jika aku telah berbuat begini dan begitu, begini dan begitulah jadinya. Melainkan hendakalah kamu katakan : Allah telah mentaqdirkan dan apa yang ia suka , ia perbuat ! " Kerana sesungguhnya perkataan : andaikata... itu memberi peluang pada syaitan " . (Riwayat Muslim)


 sumber:iluvislam


p/s : sama2lah kte saling memperingati antara satu sama lain...ini juga sbg peringatan kepada sy....

"sharing is caring"




6 comments:

chenurulhusna said...

:)nice entry ustazah nadia:)

KEMBARA KERTAS KOSONG said...

huh...sudah lupe untuk redha...
tankz entri nasihat^_^

N.N.M.H said...

yeeee...dr husna..;)))
terima kasih..tpi masih jauh lagi perjalanan nak dpt ustazah tu..pgl nadia sudahhh...okeyyy..^_^

N.N.M.H said...

sama2 kembali..
wahai en kembara kertas kosong..)):
sy juga mengingatkan kpd diri sy...

AyanaAsham said...

sgt bersyukur dgn ape yg ade
tak pnh sekali menyesal dgn ape yang dah dilalui.

N.N.M.H said...

AyanaAsham,
bagus la cmtu..
sy gembira mendengarnyaaaa...;))

MY SAVINGS (: