Friends :)

pukau


Salam, lama jugak tak post sumtin' kat blog ni..so, tiba2 terasa nak post tentang "dipukau"..oke, mari baca my story:

 
kejadian ini berlaku tahun lepas dimana saya dan seorang kawan kelam kabut mencari "baju" untuk majlis perlantikan MTM untuk keesokkan hari...Maka, keluarlah kami ke destinasi yang paling dekat dengan UPM, iaitu mines, serdang..lepas sesi beli belah selesai, kami pun menuju ke motor untuk balik ke kolej..tiba-tiba.....

ada satu suara memanggil kami..."adik....adik...."

kami pun dengan tanpa pikir panjang menoleh ke arah orang yg memanggil kami tadi. kelihatan dua lelaki yang menghampiri kami n memperkenalkan diri mereka sebagai wartawan dari *******. Setelah itu, salah seorang dari meraka menceritakan masalah kepada kami...ceritanya begini:

"adik, kami dari wartawan ******, ni tag kami, cmni dik...tadi kami naik motor, lepas tu tiba2 motor kami rosak...tu haaa motor kami (sambil tunjuk ke arah satu motor disitu)..jadinya sekarang, kami perlu balik ke ofis , tapi kami tak ada duit..bank card kami pulak tertinggal kat opis..jadinya, kami ingat nak pinjam rm** untuk kami balik dengan teksi..dari tadi dik, kami minta tolong orang lain, tapi mereka buat endah tak endah je,mereka tak percaya kami ni wartawan, kami tak tipu pun, ni kad kami...(tunjuk lagi sekali)...kami harap sangat2 adik dapat bantu kami...kami boleh bagi adik jaminan, nie amik no phone kami, n sampai je kami kat ofis nanti, kami akan hubungi adik semula untuk bayar balik duit adik, n akan ada sikit souvenir dari kami laa...kesian la kami adik, kami perlu balik juga skrg, sbb ada hal penting "

lebih kurang camtu la cite dorang, masalahnya kami hanya dengar tanpa banyak soal. then, time tu pulak kawan saya memang tak ada duit dalam purse dia, tapi saya? ada lak duit...aduss...tanpa banyak soal, saya kuarkan duit dari purse n bagi pada  dorang. time tu Allah saje yang tahu betapa KESIANNYA saya pada dorang sampai terasa nak tolong sangat2 dorang time tue....;((...lepas tukar2 no, dorang ucapkan terima kasih n janji akan hubungi kami hari tu jugak...dorang pun berlalu pergi...saya dan kawan saya terpingga menuju ke motor...time tu, tiba2 hati saya berkata " Ya ALLAh, betul ke tindakan aku tadi?..kalau betul la aku ditipu, aku halalkan duit yang aku bagi tadi..mungkin bukan rezeki aku"....

balik bilik, masih blurr...dengan apa yang berlaku tadi...masih samar2....sampai sakit kepala...last2 lepas asar, teringat orang tu janji nak call, tapi still tak ada, try call no yang dorang bagi tadi, tak berjawab....tut.....tut.....

malam tu, baru sedar sepenuhnyaaa...Ya ALLAH....apa yang dah berlaku tadi...tiba2, teringat semua pe yang terjadi tadi..korang bayangkan la, takkan senang2 je korang nak bagi duit pada orang yang tak dikenali, kan?..walau rasa kesian sangat2 pun, takkan kita  tak boleh pikir secara rasional, perlu ke bagi just like that? sedangkan kawan  yang kite kenal nak pinjam duit pun, kita pikir banyak kali, ni kan pulak orang yang baru kita jumpa beberapa minit je.....ohooo...saya sudah terkena...;((



mengingat kembali ape yang telah terjadi :
1) datang berjumpa kami, n bercerita masalah kepada kami dengan percakapan yang sangat laju - pelik sangat, cakap laju pun, kami boleh paham..???##$%%%
2) semasa bercerita, kami hanya mengangguk paham n setuju dengan ape yang mereka tunjuk kepada kami...- cth, motor rosak, ntah2 motor sape2 la tu yang dorang tunjuk tu....huhu
3) mungkin sebab kami memandang mata dorang... 
4) rasa kesian yang teramat2 la sangat...rase nak tolong tu....ALLAH aja yang tahu time tu..




******tamat di sini*******





p/s : maaf, nie saja dapat story sebab ni je yang dapat ingat pun...lepas kejadian, dah sedar sepenuhnya malam tu, memang mengigil...rase tak sedap hati....takut....tapi alhamdulillah, lepas amik air sembahyang, baca Al-Quran, jadi tenang semula.....so, pesanan saya berhati2 la ye...sebab pukau ni ada bermacam2 cara...sory takde tips cmne nak elak pukau, kalau ade yang tahu, sila share bersama...;)
gambar hiasan

No comments:

MY SAVINGS (: